lördag, februari 16, 2013

Beskära pelargoner

Min vår startar med att jag beskär pelargoner och tar sticklingar. Första året följde jag olika guider rätt slaviskt, men numera kör jag på känn. 

Mina pelargoner är riktiga överlevare och de blommar bra, men brukar inte växa till sig så att de blir alldeles överdådiga heller. Detta inlägg ska därför inte ses som pelargonråd att följa, utan är snarare en redogörelse för hur jag brukar göra. Det funkar för mig.

1. Jag beskär de grenar som jag vill ska dela sig. Med sekatören klipper jag ovanför en existerande förgrening.  


2. Jag klipper även bort rangliga skott, men brukar behålla något litet blad här och där. 

3. Nu går jag igenom det jag klippt bort. Sticklingar som är ca 8 cm och som ser friska ut putsar jag på lite extra. 

4. De utvalda planteras. Normalt har jag satt dem i ett glas vatten för att se vilka som bildar rötter, men i år inviger jag det nya minidrivhuset från Nelson Garden.
5. Efter två veckor går jag tillbaka till de ursprungliga plantorna och planterar om dem, alternativt ger dem lite ny jord och fjäskar lite. Ser till att de mår bra efter den bryska behandlingen. Då brukar det även vara tid att se över hur sticklingarna mår. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar