måndag, november 12, 2012

Spaljéer



Till våren ryker den skruttiga skärmväggen mellan oss och grannen och då planerar jag att snygga till den delen av trädgården. Bland annat finns en spaljé mellan altanen och gräsmattan som behöver bytas.

Ibland är jag sugen på att bara ta ett vanligt armeringsjärnsnät och rama in med lite stolpar och reglar. Ibland känns det som att det går att få det snäppet roligare.

Exempelvis har Finja en funkisspaljé (som de kallar "Bistål") som finns i rostfritt stål, förzinkad eller obehandlad. Om jag förstår måtten rätt är krabaten på bilden 40x400 cm.

















Vi i villa har tips på flera spaljéer man kan bygga själv. Bland annat den nedan. Om detta blir vårt val, kommer den byggas med glesare liggare. Hm. Känns som det får bli ett kravlöst besök i närmsta bygghandel  för inspiration. När jag googlade runt hittade jag till och med någon som hade gjort en spaljé av gamla skidor. Jag vet inte jag... Känns inte rätt för mig.











1 kommentar:

  1. Haha! Tydligen är "funkisspaljén" 40 mm bred - inte 40 cm! Får fortsätta leta!

    SvaraRadera